Wat iedereen hoort te weten over AXA fietssloten…

Al sinds 2005 is het al bekend dat veel van de AXA fietssloten die verkocht werden totaal onveilig waren.

AXA SL7 Fietsslot

Jammer genoeg zijn dit dus precies de type sloten die bij fietsverzekeringen als vereiste werden gesteld. Daardoor zijn dit type sloten miljoenen keren verkocht.

Aangezien AXA er nooit echt veel moeite in heeft gestoken om deze sloten te vervangen of om aandacht te vragen voor deze kwestie. Zijn deze sloten dus nu nog steeds anno 2019 veel in de omloop.

fiets
Toen ik erachter kwam dat mijn eigen moeder ook zo'n type slot op haar prijzige fiets had. Leek het me dus niet overbodig om hier nog wat extra aandacht aan te besteden.

Pas op als jou fietsslot er zo uitziet:

Axa 583 Fietsslot

Axa SL7 Fietsslot blijkt gemakkelijk te openen zijn met een blanke sleutel.

Axa SL9 Fietsslot blijkt gemakkelijk te openen zijn met een blanke sleutel.

Als je zo'n slot hebt dan raad ik je aan om zo snel mogelijk een extra kettingslot te kopen en deze te gebruiken om je fiets aan een stevig vast object te bevestigen. Let hierbij op waar je het kettingslot aan je fiets bevestigt en waar aan het ankerpunt. (Niet zoals hier.)

Het gevaar is namelijk dat deze AXA sloten zeer simpel te openen zijn met een blanke sleutel:

Om welke fietssloten gaat het?

Axa 583 Fietsslot


AXA 583

Het model AXA 583 is zeer kwetsbaar voor deze techniek. Dit is een iets ouder slot en daarom nog slechter beveiligd. Vrijwel 95% gaat open met het gebruik van deze techniek.

 

Axa SL7 Fietsslot blijkt gemakkelijk te openen zijn met een blanke sleutel.


AXA SL7

Van het AXA SL7 fietsslot zijn er 2 versie's namelijk een linkse profiel en een rechtse profiel. Dit kun je zien door goed te kijken naar hoe de punt van je sleutel eruit ziet.

axa-sl7-fietsslot
De sloten met het rechtse profiel zijn totaal onveilig en binnen luttele seconden te openen met een speciale techniek. Maar de sloten met het linkse profiel zijn veiliger en niet zo gevoelig voor deze speciale techniek. Deze zijn echter alsnog gemakkelijk te openen met lockpicking of andere lockpick technieken.

Axa SL9 Fietsslot blijkt gemakkelijk te openen zijn met een blanke sleutel.


AXA SL9

Ook bij de SL9 zijn er de linkse profielen en de rechtse sleutel profielen.
Deze zijn vergelijkbaar met de AXA SL7 alleen zijn er van de SL9 weinig rechtse sleutel profielen in de omloop daarom is de AXA SL9 is dus over het algemeen iets veiliger.

 

Hoe werkt het?


Veel fietssloten maken gebruik van een plaatjes cilinderslot.  Deze zijn ook te vinden op brievenbussen, kasten, lades etc. Ze zijn te herkennen aan de hoekige ingang en bij het nader bestuderen van het sleutelgat ziet u hoekige plaatjes zitten.


Door een blanke ongeslepen sleutel in het slot te voeren. Worden de plaatjes in het slot naar een verkeerde positie gebracht. Normaal is dit geen probleem en vallen de plaatjes weer terug naar de originele positie wanneer je de sleutel eruit haalt.

Maar het blijkt dat wanneer je een draaiende druk uitoefent met de sleutel terwijl je hem uit het slot haalt. Dat de plaatjes in eerste instantie vast blijven zitten en daarna losschieten naar de correcte positie om het slot te openen.

In het filmpje hieronder ziet u een animatie van het hele proces:

Kassa over de AXA Zwakte met TOOOL:

VERVOLG: Kassa over de AXA Zwakte met TOOOL:

Naast een blanke sleutel, lijkt het ook dat er veel andere voorwerpen gebruikt kunnen worden om hetzelfde effect te krijgen.

Zo had ik een tijd lang een theelepeltje waarmee het net zo goed kon.  Maar ik heb ook gezien dat sommige mensen een schaar of klein mesje  op dezelfde manier fietssloten konden openen.
 

Fietssleutel kwijt?

Als je deze pagina afspoort omdat je jou fietssleutel kwijt bent geraakt bekijk dan ook ons artikel over:  Wat te doen als je jou fietssleutel kwijt bent geraakt.

21 Shares